nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Polski Grand Tour w XVIII i początkach XIX w. jest zbiorem tekstów ukazujących bogactwo inspiracji i wpływów jakie wywarły te szczególne podróże na naszą kulturę. Czytelnik tomu znajdzie się - obok podróżnego - w centrum drogi, na szlaku, który prowadzi przez Wielką Europę kultury, edukacji, duchowych potrzeb, przyjemności, biznesu i pobytów w kurortach. Polska osiemnastowieczna Wielka Podróż została przez Autorów książki udokumentowana jako uczestnictwo i rzeczywiste współtworzenie kultury europejskiej.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Filiżanka z popiersiem króla Fryderyka Augusta I i jego żony Marii Amalii Augusty

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Niemcy, Miśnia
Około 1819
Porcelana biało szkliwiona, biskwit, nakładki
10,2 x 8,7 x 7,3 cm
Wil.5475

Znaki: od spodu kobaltem podszkliwnie skrzyżowane miecze z I, przekreślone żłobioną, poziomą kreską; od spodu przy krawędzi dwa wyciski – 35 oraz I

Filiżanka z popiersiem króla Fryderyka Augusta I i jego żony Marii Amalii Augusty .jpg

 Ofiarowująca filiżankę do zbiorów wieloletnia kustosz wilanowskiego muzeum doskonale wiedziała, jak istotnym w tym miejscu stanie się ona przedmiotem. Porcelana z Miśni, powstająca w pierwszej wytwórni tego typu w Europie, zawsze cieszyła się wielkim zainteresowaniem zamożnych właścicieli pałacu, nie wspominając o jego dzierżawcy – królu Auguście Mocnym, a jej szczególnymi miłośniczkami były Izabela z Czartoryskich Lubomirska i Aleksandra z Potockich Potocka. Nawet obecnie wyroby manufaktury miśnieńskiej obejmują niemal połowę całych zasobów muzealnych tej ceramiki najszlachetniejszego gatunku.

Filiżanka z popiersiem króla Fryderyka Augusta I i jego żony Marii Amalii Augusty _para.jpg

Ale bardziej znaczący jest sposób zdobienia tego naczynia. Jak sugeruje para niewielkich wizerunków, wykonano je ze specjalnej okazji, jaką była 50. rocznica ślubu zawartego 29 stycznia 1769 r. przez elektora saskiego Fryderyka Augusta III (1750–1827) z dynastii Wettinów z Marią Amalią Augustą (1752–1828), księżniczką Pfalz-Zweibrücken, córką palatyna Fryderyka Michała. Reliefowa nakładka z podobizną króla saskiego (od 1806 r.) i księcia warszawskiego (w latach 1807–1814) modelowana jest w wersji miniaturowej według tego samego wzorca co jego pełnoplastyczne popiersie, zaprojektowane nieco wcześniej. Przed 1832 r. zostało ono nabyte do Wilanowa za sprawą Aleksandra Potockiego lub być może nawet jego ojca, Stanisława Kostki, którego władca obdarzał najwyższym zaufaniem, doceniając jego przymioty wybitnego polityka. Rzeźbiarski konterfekt monarchy wraz z dekoracyjnym postumentem powstał w intencji uczczenia 50. rocznicy panowania władcy. Trafił do jednego z pomieszczeń pałacu, który około sto lat wcześniej ozdabiał według własnego gustu pradziad sportretowanego, nierozerwalnie związany z początkami porcelany europejskiej. Dzięki wspaniałomyślnemu darowi wzbogacona więc została w kolekcji wilanowskiej ikonografia rodu Wettinów, stwarzając równocześnie okazję dokonania porównań w sposobie posługiwania się przez modelerów tworzywem biskwitowym.

Barbara Szelegejd


drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_logo_misnienskie_got.jpg

Projekt Miśnia z XVIII w. (artykuł)

Muzeum Pałac w Wilanowie w ramach planowanego z Drezdeńskimi Zbiorami Porcelany zamierzenia “Miśnieńska porcelana w XVIII wieku dla szlachty i arystokracji w Polsce” pragnie w obrębie muzealnej strony internetowej upowszechnić dane na temat wyrobów manufaktury w Miśni, które zachowały się w polskich muzeach. Wszystkim osobom zainteresowanym czerwoną kamionką, porcelaną i biskwitami...

44_misnia_półmisek wil.157.jpg

Kruche i modne nowości: fajans i porcelana (artykuł, Silva Rerum)

Od połowy panowania Augusta III nastały talerze farfurowe, dalej porcelanowe, nareszcie cała służba stołowa składała się u wielkich panów z …