UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Joanna Paprocka-Gajek, Platery warszawskie w latach 1822-1914. Asortyment, odbiorca i obyczaj.

Książka ta jest poświęcona produkcji wyrobów platerowanych w Warszawie w okresie od pojawienia się pierwszego warsztatu w 1822 roku aż do wybuchu I wojny światowej. Szczegółowe omówienie tematu przez Joannę Paprocką-Gajek, w połączeniu z licznymi ilustracjami daje nam wgląd w bogatą, a nieco już zapomnianą dziedzinę życia naszych dziadków.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.

Czytanie obrazów | projekt międzymuzealny

Detal z drewnianego mebla przedstawiający wielokolorową sowę na gałęzi wykonaną z kamiennych płycin na czarnym tle. Detal pochodzi z XVII-wiecznego kabinetu, czyli sekretarzyka, bogato dekorowanej szafki z wieloma szufladkami i blatem. Szufladki i drzwiczki kabinetu dekorowane są inkrustacjami - to technika zdobnicza (oraz owoc tej techniki) polegająca na żłobieniu w podłożu i wklejaniu w nie odpowiednio przyciętych płytek z różnych materiałów, np. drewna, kości słoniowej, metalu, masy perłowej itp., dających płaską, mozaikowatą, polerowaną powierzchnię. Inkrustacje w drewnianym kabinecie wykonano z kolorowych kamieni. Sowę ułożono z kilku płytek kamiennych w różnych odcieniach szarości, przechodzących gdzieniegdzie w kolor brązowy i kremowy. Z osobnych płytek wycięto skrzydła, ogon, głowę - linie podziału wyraźnie zarysowują poszczególne elementy. Na głowie odznacza się jaśniejsza jakby twarz ptaka w kształcie serca, z dużymi żółtopomarańczowymi oczami z czarnymi środkami i pomarańczowym dziobem w kształcie łezki. Sowa siedzi na rozwidleniu gałęzi układającej się w kształt litery V. Z brązowych gałązek wyrastają zielone i brązowe liście oraz czerwonopomarańczowe owoce, być może jabłka. Sowa, gałęzie, liście i owoce mają niejednorodne kolory odzwierciedlające naturalną strukturę kamienia, tu i ówdzie widoczne są żyłki i spękania.

sowa.jpg