UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

44_srebra_okładka_mala.jpg

Książka przedstawia historyczną kolekcję sreber wilanowskich i powojennych nabytków sztuki złotniczej. Trzon zbioru tworzą m.in. srebra stołowe i toaletowe, pochodzące ze znakomitych warsztatów francuskich z przełomu XVIII i XIX wieku, uzupełnione równie interesującymi wyrobami z pracowni mistrzów gdańskich, lwowskich i warszawskich.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Historya miłości Jana i Marysieńki kuchnią przeplatana

Jest to pierwszy spektakl Teatru Królewskiego, w którym sięgnęliśmy do unikatowych listów miłosnych Jana Sobieskiego do Marii Kazimiery


teatr_marionetki_historia_miłości_5.jpg

Ta niezwykła korespondencja stała się kanwą opowieści o rodzącym się uczuciu pomiędzy Janem (późniejszym królem Rzeczypospolitej) a młodziutką Marią Kazimierą d’Arquien. Listy Sobieskiego to nie tylko fascynujący przykład literatury w konwencji romansu pasterskiego, nie tylko autentyczne przeżycia kochającej się pary wraz ze wszystkimi przeciwnościami losu, ale też dokumentacja codzienności ówczesnego życia, obyczajów, wypraw wojennych, polityki.

teatr_marionetki_historia_miłości_1.jpg

Spektakl nawiązuje do dawnej tradycji teatru dworskiego, która w sposób szczególny zapisała się w historii sztuki, zwłaszcza w XVII wieku. „Teatr w teatrze” ta niezwykła formuła teatralna możliwa jest dzięki zastosowaniu techniki marionetek i scenki marionetkowej będącej miniaturą pałacu w Wilanowie w czasach Sobieskiego.

Aktorzy ubrani w przepiękne historyczne kostiumy teatralne z opery „Narciso” Domenico Scarlattiego według projektu wybitnej scenografki Zofii Wierchowicz zapraszają nas do wejścia w świat XVII-wiecznego dworu, na którym rozgrywa się nasza opowieść. Marionetki wykonane przez Ani Polarusz w unikalnej technice lalek porcelanowych, w kostiumach stylizowanych na XVII wiek nadają spektaklowi dodatkowy, niepowtarzalny czar.

A jako że barok słynął z wyrafinowanej kuchni, w naszym spektaklu nie mogło zabraknąć odniesień do słynnych przepisów kulinarnych. Wszystko łączy muzyka z epoki, dopełniając w ten sposób czarowną opowieść o miłości i tęsknocie, rozstaniach i powrotach, intrydze, polityce, wyprawach wojennych, które doprowadziły na tron królewski Jana III.


SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Alina Więckiewicz
SCENOGRAFIA: Ani Polarusz
KOSTIUMY: Zofia Wierchowicz
SCENKA MARIONETKOWA: Janusz Korzeniowski
KONSULTACJA: Anna Ruszkowska
WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Gierak, Alina Więckiewicz, Ani Polarusz  

PREMIERA: 14 lutego 2016 r., Galeria Freta, Rynek Nowego Miasta


drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
w_loży_teatralnej.JPG

W dawnym teatrze (artykuł, Silva Rerum)

Ostrze satyry Witowskiego nie ominęło także publiczności teatralnej, której obraz kreśli z właściwym sobie złośliwym poczuciem humoru. Uważny czytelnik wyłowi …

44_teatr księżnej radziwiłłowej_maly.jpg

Teatr księżnej Radziwiłłowej (artykuł, Silva Rerum)

Intensywna działalność literacka księżnej Franciszki Urszuli z Wiśniowieckich Radziwiłłowej (1705 – 1753), pierwszej żony Michała Kazimierza „Rybeńki”, wiązała się z …

Portr.VirgilioPucitelliegoZjegoNagrobkawKosc.SanSeverino_fot.zKolekc.J.Żukowskiego.JPG

Teatr Władysława IV (artykuł, Silva Rerum)

Teatr Władysławowski to nie tylko oparta na mantuańsko-parmeńskich wzorcach, dwukondygnacjowa sala w południowym skrzydle Zamku Warszawskiego (za Jana III zwana …

71_teatr.jpg

San Cassiano – pierwszy teatr publiczny (artykuł, Silva Rerum)

Przełomowym momentem w dziejach opery było powstanie w Wenecji w 1637 roku pierwszego teatru publicznego – San Cassiano. Do tej …