nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Tematy

Tereny klucza wilanowskiego i rezydencji wilanowskiej to miejsce wyjątkowe, które przyciągnęło do siebie pradziejowych osadników, założycieli wsi Milanów i wreszcie króla Jana III. To on w pełni docenił nie tylko praktyczne walory podstołecznego położenia Milanowa, ale i naturalny urok miejsca, w którym wzniósł swą nową willę. Dzieło królewskie uzupełniło dzieła natury, jakimi były: szeroka wiślana dolina i jej tarasy, skarpa warszawska i wiślane rozlewiska.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


In Laudes Ioannis Sobiescii. Rękopiśmienny zbiór emblematów z rysunkami Johanna Jakuba Rollosa

rollos_okladka.jpg

Niepublikowany do tej pory, dedykowany Janowi III rękopis wprowadza w świat barokowej symboliki, odzwierciedlając ideały XVII-wiecznej dewizy (devise), która była wykwitem kultury dworskiej, służyła autokreacji i zabawie, gloryfikacji osób i dzieł. 
Wyćwiczone w subtelnej inwencji i rebusowych zabawach umysły dworzan nie potrzebowały dla zrozumienia dewizy jej obszernej wykładni wierszem lub prozą. Wspólnota wykształcenia, szczegółowa znajomość mitologii czy heraldyki, jak również zasad posługiwania się symboliką, umożliwiały sprawne odczytanie wszelkich odniesień i aluzji. 
Podstawowym motywem zbioru jest tarcza Janiny. Pochwała Najjaśniejszego i Niezwyciężonego króla Polski Jana III daje niepowtarzalną okazję do smakowania subtelności barokowej poezji penegirycznej, a ukryte w rysunkach Johanna Jakoba Rollosa koncepty niejednokrotnie zadziwią współczesnego czytelnika.

In Laudes Ioannis Sobiescii. Rękopiśmienny zbiór emblematów z rysunkami Johanna Jakuba Rollosa, tłumaczenie Barbary Milewskiej-Waźbińskiej, wstęp i opracowanie Magdalena Górska i Barbara Milewska-Waźbińska, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2016, s. 152, ISBN: 978-83-63580-53-7 

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
42_sielanki polskie.jpg

U genezy emblematyki (artykuł, Silva Rerum)

Kiedy w 1531 r. po raz pierwszy ukazał się zbiorek znanego włoskiego prawnika i humanisty, zatytułowany dość niepozornie Emblematus libellus …

slub Jakuba Ludwika Sobieskiego 2.JPG

Dekoracja emblematyczna upamiętniająca ślub królewicza Jakuba i Jadwigi Elżbiety ks. neuburskiej (Kraków, 25 III 1691 r.) (artykuł, Silva Rerum)

Ślub królewicza Jakuba (1667-1737) z księżniczką neuburską Jadwigą Elżbietą (1673-1722) odbył się w Warszawie 25 marca 1691 r. (per procura: …

57_brama triumfalna (2) na wjazd jana iii do gdańska 1677, ryt. p. bock.jpg

Orzeł wzlatujący w niebo - emblematyczna dekoracja postumentu bramy triumfalnej (artykuł, Sobiesciana)

Gottfried Peschwitz, 1677, Biblioteka PAN w Gdańsku, Gdańsk, Polska
Kompozycja emblematyczna ujęta dwiema laurowymi gałązkami przedstawia wzlatującego ku niebu orła. Wznosi …

35_sztuka-amorki2866.jpg

Amor w emblemacie i jego staropolskie wcielenia (artykuł, Silva Rerum)

Już w tomie Emblematum libellus, którym Andrea Alciato w 1531 r. położył fundamenty pod nowy gatunek literacki – emblemat, Kupidynowi …

Wilanów_korpus głowny_m.jpg

Tarcz mu herbem (artykuł, Silva Rerum)

Zwiedzający pałac wilanowski turyści wchodzą dziś do budynku przez drzwi umieszczone w skrzydle bocznym. Goście odwiedzający dawnych mieszkańców rezydencji kierowali …