UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

„Historia Polski" Bernarda O'Connora to jedna z najlepszych relacji o Rzeczypospolitej, jakie wyszły spod piór cudzoziemców w siedemnastym wieku. Jej autor - irlandzki katolik, który przeszedł na anglikanizm, osobisty lekarz króla Jana III Sobieskiego, przyrodnik i historyk - przebywał w Polsce zaledwie kilka miesięcy. Mimo to, dzięki wrodzonemu zmysłowi obserwacji, umiejętności korzystania z dostępnych źródeł oraz naukowej pasji, stworzył dzieło niezwykle wnikliwe oraz piękne.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety

Kompozytorki i patronki muzyki_okładka.jpg

Aneta Markuszewska

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2017, s. 212, ISBN 978-83-63580-86-5

Arystokratka i mieszczka, zakonnica i kurtyzana, rozwódka i mężatka, wychowanka sierocińca (ospedale) i przedstawicielka tradycyjnej, wielodzietnej rodziny – co łączyło te wszystkie kobiety? Miłość do muzyki. I to w okresie, gdy sztukę dźwięków zdominowali mężczyźni. Mimo trudności w dostępie do profesjonalnej edukacji muzycznej, obyczajowych przesądów i dominującemu w epoce wizerunkowi muzykujących kobiet jako próżnych grzesznic lub syren uwodzących mężczyzn, konsekwentnie realizowały swoje powołanie. Żyły odważnie i z pasją. I taka też była ich muzyka.

Kup teraz w e-sklepie.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
44_zdrowie i niezdrowie marysieńki.jpg

Muzyczny mecenat Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (artykuł, Silva Rerum)

Królowa szybko zaadaptowała się w lokalnym rzymskim środowisku. Siła nazwiska jej męża i królewska przeszłość otwierała przed nią drzwi pałaców …

koncert_niccolo_dell_abbate_xvii_w_przyciety.jpg

Opera włoska na przełomie XVII i XVIII wieku (artykuł, Silva Rerum)

„Widowisko publiczne, wspaniałe przedstawienie na scenie dzieł dramatycznych, których wiersze się śpiewa i którym towarzyszą muzyka instrumentalna, tańce, balety, [widowisko] …

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie_okładka.jpg

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (artykuł)

Królowa Maria Kazimiera była osobą ze wszech miar niezwykłą; obdarzona nie tylko wybitną urodą, ale też nieprzeciętnym umysłem, miała ogromne ambicje polityczne i należała do grona sawantek. Była przy tym kobietą spełnioną, kochaną przez swego drugiego męża Jana Sobieskiego i czułą matką gromadki dzieci. Dr Aneta Markuszewska przedstawia jeszcze inne oblicze Marysieńki – wybitnej koneserki muzyki i mecenaski, która już jako królowa wdowa realizowała swoje estetyczne ambicje rezydując w Rzymie (1699–1714).

top_e-learn_muzyka.jpg

Koncert u Sobieskich (e-learning)

Z muzyką w życiu Sobieskich związany jest jeden z najcenniejszych obiektów w kolekcji wilanowskiej - wieko klawikordu lub wirginału z …