UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

„Muzyczne dzienniki” – jak zwykło się nazywać zapiski Charlesa Burneya z odbytych przez niego podróży, podjętych dla zebrania materiałów dla monumentalnej „Powszechnej historii muzyki” – wydane oryginalnie pod skromnym tytułem „Obecny stan muzyki we Francji i Italii”, stanowią jedno z najcenniejszych i najobszerniejszych źródeł wiedzy o kulturze muzycznej wkraczającej właśnie w okres klasycyzmu Europy.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.

Lekcje i warsztaty historyczne


Lekcje historyczne

rodzina krolewska lalki.jpg

Królewska rodzina (3–6 lat)               

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Kim byli członkowie rodziny królewskiej, która zamieszkiwała w pałacu w Wilanowie? Skąd wiemy, które pomieszczenie należało do króla, a które do królowej? W trakcie spaceru po najstarszej części pałacu poznamy wszystkich członków rodziny królewskiej oraz rozszyfrujemy zabawne przezwiska nadane królewnie i królewiczom. Dowiemy się, czym pałac różni się od zamku oraz jak królewska rodzina spędzała czas w Wilanowie. Policzymy, kto zajmował większą liczbę komnat – król czy królowa? W królewskim orszaku podążymy z kolorowanką i królewskimi lalkami wykonanymi przez artystkę.

Zwierzaki, stwory i potwory (3–6 lat)

Wyruszmy w podróż do krainy starożytnych mitologii na spotkanie zwierzaków, stworów i potworów. Ukryte w dekoracjach pałacowych sfinksy, przyczajone na barokowych obrazach centaury oraz inne fantastyczne stwory czekają na odkrycie przez dzielnych poszukiwaczy. Dowiemy się, co łączyło króla Jana III z hipokampem, oraz rozwiążemy zagadkę sfinksa przedstawionego w sypialni królowej Marysieńki. Bawiąc się na filcowym dywanie edukacyjnym, poznamy nazwy stworów znanych z mitologii, a następnie stworzymy z włóczki znikostwory, które w magiczny sposób pojawiają się, ale równie zagadkowo potrafią znikać.

Wizyta u króla (6–12 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Chociaż król Jan III nie podejmie nas w swojej rezydencji osobiście, to dobrze go poznamy podczas zwiedzania komnat, w których i on przebywał ponad 300 lat temu. Dowiemy się, kogo nazywał swoją „niepokonaną pasją”, ile książek zgromadził w królewskiej bibliotece i co lubił czytać. Odpowiemy też na pytanie, czy zwycięzca spod Wiednia naprawdę wyruszył na wojnę w sandałach. Spostrzegawczy goście znajdą w królewskich apartamentach szaroburego kota i małą małpkę. Wreszcie przez chwilę będzie można się poczuć jak XVII-wieczny szlachcic, wkładając żupan i kontusz...

wizyta u królowej, fot. R. Pudło.jpg

Wizyta u królowej (6–12 lat)         

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Poznajmy niezwykłą mieszkankę rezydencji wilanowskiej – królową Marię Kazimierę, zwaną Marysieńką.  To starannie wykształcona kobieta o przenikliwym umyśle, wybitnej urodzie i licznych talentach. W młodości była dwórką królowej Polski, a następnie sama zasiadła na polskim tronie u boku męża króla Jana III. Podczas wizyty poznamy ambitną panią na Wilanowie, która zawsze osiągała to, co sobie zamierzyła. Jaka była na co dzień? Jak się ubierała? Co przysparzało jej zmartwień, a z czego czerpała największą radość?

Pierwsza gwiazdka (6–12 lat)            

– zajęcia sezonowe

To zajęcia o tradycjach bożonarodzeniowych, związanych z dekorowaniem domu, potrawami wigilijnymi, muzyką świąteczną. Pokażemy, że postać Świętego Mikołaja powszechnie przedstawianego dziś jako gruby krasnal w czerwonym palcie ma niewiele wspólnego z pierwowzorem – biskupem w ornacie i mitrze. Zastanowimy się też, jak dawniej ubierano choinkę i skąd wziął się ten zwyczaj, dlaczego Święty Mikołaj przynosi prezenty oraz jak w przeszłości celebrowano Gwiazdkę. Podczas zajęć odniesiemy się także do opowieści związanej z narodzinami Jezusa, którą można prześledzić na wilanowskich obrazach.

Król wojownik (8–11 lat)

Spacerując po królewskich komnatach, zobaczymy dzieła sztuki upamiętniające zwycięstwa króla Jana III. Dowiemy się z nich, jakiego rodzaju bronią posługiwał się król i jaką zbroję nosił. Rozwiązując zagadki, poznamy nazwy miejsc, w których król stoczył zwycięskie bitwy, dowiemy się, jakimi cechami charakteru musi odznaczać się doskonały wódz, co król pisał w listach do królowej Marysieńki z wypraw wojennych i jak nazywał się jego ulubiony rumak. Przekonamy się również, o czym musiał pamiętać artysta, uwieczniając wizerunek zwycięskiego wodza, oraz sami wczujemy się w rolę nadwornego portrecisty, malując portret króla wojownika.

Sypialnia Króla, fot. Z. Reszka

Obyczaje w dawnej Polsce (10–12 lat)

Jak wyglądało życie codzienne szlachcica w dawnej Rzeczypospolitej? Co łączyło go z tajemniczymi Sarmatami? Czy rzeczywiście wszyscy Polacy znali łacinę, jak twierdzili zagraniczni podróżni? Jak przyrządzano chrapy łosia i ogon bobra? Dlaczego przygotowania do tradycyjnego, staropolskiego pogrzebu trwały miesiącami? W trakcie zajęć nauczymy się również wiązać pas kontuszowy i przekonamy się, czy strój szlachecki był wygodny.

Mitologiczny kod Wilanowa (10–12 lat)

Naszymi przewodnikami po wilanowskim pałacu będą antyczni bogowie i herosi. Spoglądają oni na nas z licznych malowideł i dekoracji. Dlaczego król Jan III tak bardzo lubił ich towarzystwo? Odpowiedź zabrzmi nieco tajemniczo: mityczne motywy w Wilanowie to nie tylko ozdoba. To szyfr, za pomocą którego król chciał coś przekazać gościom odwiedzającym jego pałac – zarówno żyjącym w jego czasach, jak i potomnym. Rozszyfruj ten kod razem z nami! Zajęcia polecane jako podsumowanie materiału z zakresu mitologii starożytnej Grecji i Rzymu.

Jak w sarmackim zegarku (12–15 lat) 

Wyruszmy razem w podróż w czasie! Tylko czym właściwie jest czas? Czy musimy go mierzyć? Jak to robiono kiedyś i jak sobie z tym zadaniem radzimy dziś? Dlaczego o czasach króla Jana III mówi się, że to okres olbrzymich postępów w chronometrii? Może sam król miał z tym coś wspólnego? Podczas zajęć poznamy sposoby pomiaru czasu na przestrzeni wieków. Przyjrzymy się zegarom z kolekcji wilanowskiej i nauczymy się różnych klasyfikacji czasomierzy. Porozma-wiamy o dawnych kalendarzach, odszukamy zegar słoneczny, który od XVII wieku zdobi elewa-cję pałacu, i sprawdzimy, czy nadal działa.

Wnętrza pałacu i ich symbolika (13–19 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Dzieła sztuki dekorujące wnętrza pałacu wilanowskiego mówią. Ogromną satysfakcję sprawia możliwość zrozumienia ich języka. To właśnie symbole pozwalają na przekazywanie bogatych treści w skondensowany, lecz często także niejednoznaczny i przewrotny sposób. Podczas zajęć przekonamy się, że umiejętność wnikliwej obserwacji stanowi klucz do odczytania symbolicznych i alegorycznych znaczeń. Analizując wybrane dzieła sztuki, dowiemy się, co król Jan III chciał przekazać zarówno współczesnym sobie, jak i potomnym.

Na sarmackim dworze (13–19 lat)

Król Jan III wzniósł swą wilanowską rezydencję, by cieszyć się urokami życia na wsi, odpoczywać w otoczeniu przyrody, doglądać prac związanych z uprawą roli i ogrodnictwem. Przyglądając się uważnie dekoracjom pałacu, znajdziemy w nich odbicie ziemiańskich upodobań króla. O dawnej etykiecie przy stole opowiedzą nam wysmakowane przedmioty, dziś już właściwie niespotykane w takich formach. Będziemy mieli także okazję przymierzyć elementy staropolskiego stroju – żupan, kontusz, pas kontuszowy, kołpak, a następnie zidentyfikować je na XVII-wiecznych portretach reprezentacyjnych szlachty.

Konserwacja Pokój o Trzech Oknach POIiŚ 2015 fot. J. Andrzejewski (4).JPG

Wilanów perłą baroku (13–19 lat)

Pałac wilanowski to niezwykła rezydencja królewska – perła polskiego baroku. Ale czym właściwie jest barok? Co w nim wyjątkowego i przełomowego? Dlaczego z pałacowego sufitu wyłania się całkiem tłuściutka noga pewnego putta? Dlaczego po złożeniu na pół plan pałacu przybiera kształt litery „L”, a wzrok płata nam figle, gdy patrzymy na posadzkę królewskiej biblioteki? Wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te pytania i nauczymy się, jakie cechy dzieła sztuki pozwalają określić je mianem „barokowy”. 

Zakochany król i królowa (15–19 lat)         

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Pałac w Wilanowie to rezydencja zakochanej pary królewskiej. Jaki był naprawdę związek przepięknej Francuzki i polskiego szlachcica? Odpowiedzi będziemy szukać w listach miłosnych, które pozostawili po sobie Jan III i Maria Kazimiera. Spróbujemy odczytać także miłosne treści ukryte w licznych dekoracjach. Freski zdobiące galerie pałacu, przedstawiające sceny ulubionej opowieści mitologicznej króla – o Amorze i Psyche – pozwolą nam zrekonstruować ten barwny mit. Spotkanie jest okazją do rozmowy o zwyczajach ślubnych w dawnej Rzeczypospolitej, dawnych kanonach urody czy afrodyzjakach.

Oferta obowiązuje w roku 2019.

PATRONAT MEDIALNY:

Dziecko w Warszawie logo  

drukuj

Lekcje historyczne

rodzina krolewska lalki.jpg

Królewska rodzina (3–6 lat)               

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Kim byli członkowie rodziny królewskiej, która zamieszkiwała w pałacu w Wilanowie? Skąd wiemy, które pomieszczenie należało do króla, a które do królowej? W trakcie spaceru po najstarszej części pałacu poznamy wszystkich członków rodziny królewskiej oraz rozszyfrujemy zabawne przezwiska nadane królewnie i królewiczom. Dowiemy się, czym pałac różni się od zamku oraz jak królewska rodzina spędzała czas w Wilanowie. Policzymy, kto zajmował większą liczbę komnat – król czy królowa? W królewskim orszaku podążymy z kolorowanką i królewskimi lalkami wykonanymi przez artystkę.

Zwierzaki, stwory i potwory (3–6 lat)

Wyruszmy w podróż do krainy starożytnych mitologii na spotkanie zwierzaków, stworów i potworów. Ukryte w dekoracjach pałacowych sfinksy, przyczajone na barokowych obrazach centaury oraz inne fantastyczne stwory czekają na odkrycie przez dzielnych poszukiwaczy. Dowiemy się, co łączyło króla Jana III z hipokampem, oraz rozwiążemy zagadkę sfinksa przedstawionego w sypialni królowej Marysieńki. Bawiąc się na filcowym dywanie edukacyjnym, poznamy nazwy stworów znanych z mitologii, a następnie stworzymy z włóczki znikostwory, które w magiczny sposób pojawiają się, ale równie zagadkowo potrafią znikać.

Wizyta u króla (6–12 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Chociaż król Jan III nie podejmie nas w swojej rezydencji osobiście, to dobrze go poznamy podczas zwiedzania komnat, w których i on przebywał ponad 300 lat temu. Dowiemy się, kogo nazywał swoją „niepokonaną pasją”, ile książek zgromadził w królewskiej bibliotece i co lubił czytać. Odpowiemy też na pytanie, czy zwycięzca spod Wiednia naprawdę wyruszył na wojnę w sandałach. Spostrzegawczy goście znajdą w królewskich apartamentach szaroburego kota i małą małpkę. Wreszcie przez chwilę będzie można się poczuć jak XVII-wieczny szlachcic, wkładając żupan i kontusz...

wizyta u królowej, fot. R. Pudło.jpg

Wizyta u królowej (6–12 lat)         

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Poznajmy niezwykłą mieszkankę rezydencji wilanowskiej – królową Marię Kazimierę, zwaną Marysieńką.  To starannie wykształcona kobieta o przenikliwym umyśle, wybitnej urodzie i licznych talentach. W młodości była dwórką królowej Polski, a następnie sama zasiadła na polskim tronie u boku męża króla Jana III. Podczas wizyty poznamy ambitną panią na Wilanowie, która zawsze osiągała to, co sobie zamierzyła. Jaka była na co dzień? Jak się ubierała? Co przysparzało jej zmartwień, a z czego czerpała największą radość?

Pierwsza gwiazdka (6–12 lat)            

– zajęcia sezonowe

To zajęcia o tradycjach bożonarodzeniowych, związanych z dekorowaniem domu, potrawami wigilijnymi, muzyką świąteczną. Pokażemy, że postać Świętego Mikołaja powszechnie przedstawianego dziś jako gruby krasnal w czerwonym palcie ma niewiele wspólnego z pierwowzorem – biskupem w ornacie i mitrze. Zastanowimy się też, jak dawniej ubierano choinkę i skąd wziął się ten zwyczaj, dlaczego Święty Mikołaj przynosi prezenty oraz jak w przeszłości celebrowano Gwiazdkę. Podczas zajęć odniesiemy się także do opowieści związanej z narodzinami Jezusa, którą można prześledzić na wilanowskich obrazach.

Król wojownik (8–11 lat)

Spacerując po królewskich komnatach, zobaczymy dzieła sztuki upamiętniające zwycięstwa króla Jana III. Dowiemy się z nich, jakiego rodzaju bronią posługiwał się król i jaką zbroję nosił. Rozwiązując zagadki, poznamy nazwy miejsc, w których król stoczył zwycięskie bitwy, dowiemy się, jakimi cechami charakteru musi odznaczać się doskonały wódz, co król pisał w listach do królowej Marysieńki z wypraw wojennych i jak nazywał się jego ulubiony rumak. Przekonamy się również, o czym musiał pamiętać artysta, uwieczniając wizerunek zwycięskiego wodza, oraz sami wczujemy się w rolę nadwornego portrecisty, malując portret króla wojownika.

Sypialnia Króla, fot. Z. Reszka

Obyczaje w dawnej Polsce (10–12 lat)

Jak wyglądało życie codzienne szlachcica w dawnej Rzeczypospolitej? Co łączyło go z tajemniczymi Sarmatami? Czy rzeczywiście wszyscy Polacy znali łacinę, jak twierdzili zagraniczni podróżni? Jak przyrządzano chrapy łosia i ogon bobra? Dlaczego przygotowania do tradycyjnego, staropolskiego pogrzebu trwały miesiącami? W trakcie zajęć nauczymy się również wiązać pas kontuszowy i przekonamy się, czy strój szlachecki był wygodny.

Mitologiczny kod Wilanowa (10–12 lat)

Naszymi przewodnikami po wilanowskim pałacu będą antyczni bogowie i herosi. Spoglądają oni na nas z licznych malowideł i dekoracji. Dlaczego król Jan III tak bardzo lubił ich towarzystwo? Odpowiedź zabrzmi nieco tajemniczo: mityczne motywy w Wilanowie to nie tylko ozdoba. To szyfr, za pomocą którego król chciał coś przekazać gościom odwiedzającym jego pałac – zarówno żyjącym w jego czasach, jak i potomnym. Rozszyfruj ten kod razem z nami! Zajęcia polecane jako podsumowanie materiału z zakresu mitologii starożytnej Grecji i Rzymu.

Jak w sarmackim zegarku (12–15 lat) 

Wyruszmy razem w podróż w czasie! Tylko czym właściwie jest czas? Czy musimy go mierzyć? Jak to robiono kiedyś i jak sobie z tym zadaniem radzimy dziś? Dlaczego o czasach króla Jana III mówi się, że to okres olbrzymich postępów w chronometrii? Może sam król miał z tym coś wspólnego? Podczas zajęć poznamy sposoby pomiaru czasu na przestrzeni wieków. Przyjrzymy się zegarom z kolekcji wilanowskiej i nauczymy się różnych klasyfikacji czasomierzy. Porozma-wiamy o dawnych kalendarzach, odszukamy zegar słoneczny, który od XVII wieku zdobi elewa-cję pałacu, i sprawdzimy, czy nadal działa.

Wnętrza pałacu i ich symbolika (13–19 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Dzieła sztuki dekorujące wnętrza pałacu wilanowskiego mówią. Ogromną satysfakcję sprawia możliwość zrozumienia ich języka. To właśnie symbole pozwalają na przekazywanie bogatych treści w skondensowany, lecz często także niejednoznaczny i przewrotny sposób. Podczas zajęć przekonamy się, że umiejętność wnikliwej obserwacji stanowi klucz do odczytania symbolicznych i alegorycznych znaczeń. Analizując wybrane dzieła sztuki, dowiemy się, co król Jan III chciał przekazać zarówno współczesnym sobie, jak i potomnym.

Na sarmackim dworze (13–19 lat)

Król Jan III wzniósł swą wilanowską rezydencję, by cieszyć się urokami życia na wsi, odpoczywać w otoczeniu przyrody, doglądać prac związanych z uprawą roli i ogrodnictwem. Przyglądając się uważnie dekoracjom pałacu, znajdziemy w nich odbicie ziemiańskich upodobań króla. O dawnej etykiecie przy stole opowiedzą nam wysmakowane przedmioty, dziś już właściwie niespotykane w takich formach. Będziemy mieli także okazję przymierzyć elementy staropolskiego stroju – żupan, kontusz, pas kontuszowy, kołpak, a następnie zidentyfikować je na XVII-wiecznych portretach reprezentacyjnych szlachty.

Konserwacja Pokój o Trzech Oknach POIiŚ 2015 fot. J. Andrzejewski (4).JPG

Wilanów perłą baroku (13–19 lat)

Pałac wilanowski to niezwykła rezydencja królewska – perła polskiego baroku. Ale czym właściwie jest barok? Co w nim wyjątkowego i przełomowego? Dlaczego z pałacowego sufitu wyłania się całkiem tłuściutka noga pewnego putta? Dlaczego po złożeniu na pół plan pałacu przybiera kształt litery „L”, a wzrok płata nam figle, gdy patrzymy na posadzkę królewskiej biblioteki? Wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te pytania i nauczymy się, jakie cechy dzieła sztuki pozwalają określić je mianem „barokowy”. 

Zakochany król i królowa (15–19 lat)         

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Pałac w Wilanowie to rezydencja zakochanej pary królewskiej. Jaki był naprawdę związek przepięknej Francuzki i polskiego szlachcica? Odpowiedzi będziemy szukać w listach miłosnych, które pozostawili po sobie Jan III i Maria Kazimiera. Spróbujemy odczytać także miłosne treści ukryte w licznych dekoracjach. Freski zdobiące galerie pałacu, przedstawiające sceny ulubionej opowieści mitologicznej króla – o Amorze i Psyche – pozwolą nam zrekonstruować ten barwny mit. Spotkanie jest okazją do rozmowy o zwyczajach ślubnych w dawnej Rzeczypospolitej, dawnych kanonach urody czy afrodyzjakach.

Oferta obowiązuje w roku 2019.

PATRONAT MEDIALNY:

Dziecko w Warszawie logo  

Warsztaty historyczne

Bursztynowa korona1, fot. R. Pudło.jpg

Bursztynowa korona (4–7 lat)

Opowiemy legendę, według której król Jan III otrzymał niegdyś od gdańskiego artysty Andrzeja Schlütera koronę wykonaną w całości z bursztynu! Poznamy niezwykłe losy samego rzeźbiarza, który dzięki ogromnemu talentowi trafił na dwór Jego Królewskiej Mości, a także dowiemy się, czym właściwie jest bursztyn. W części warsztatowej zainspirowani koroną króla wykonamy ze złotego kartonu własne korony i przyozdobimy je drogocennymi kamieniami.

Królewskie zabawy w królewskich ogrodach pałacu w Wilanowie (4–7 lat)        

– zajęcia plenerowe

Przenieśmy się w świat zabaw z XVII wieku! Poznamy gry, zabawy i rozrywki rówieśników żyjących ponad 300 lat temu – ułożymy puzzle i klocki, zagramy w ślepą babkę, w kości i grę planszową Gąska. Razem będziemy malować, rysować, rozwiązywać rebusy i łamigłówki, poznając w ten sposób rodzinę królewską.

Podróże w karecie Jana III (4–9 lat)

Czym i do jakich zakątków Europy podróżowali król Jan III i królowa Marysieńka? Co to takiego kolasa i kolebka? Jak wyglądały parady królewskie? Czym zajmował się pasamonik? Wspólnie rozwiążemy rebusy i łamigłówki, aby znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z królewskimi podróżami. Następnie pokolorujemy, wytniemy, złożymy i ozdobimy królewskie karety.

Raz, dwa, trzy! W górę patrzysz ty! (6–9 lat)

Sufity – białe, nijakie, wszędzie takie same. Czy zawsze takie były? Proponujemy spojrzeć w górę jeszcze raz, by przekonać się, że mogą one cieszyć oko kolorami w najróżniejszych odcieniach, pobudzać wyobraźnię, intrygować, a na dodatek być bardzo cenne! Podczas zajęć odkryjemy piękno i ulotność czterech pór roku przedstawionych w dziełach zdobiących sufity apartamentów królewskich. Dowiemy się również, że każdy malarz to sprytny szyfrant, czekający, aby ktoś rozszyfrował treść zobrazowaną w jego dziele. W części warsztatowej młodsze dzieci (6–8 lat) stworzą gipsowy magnes ze znakiem zodiaku, starsze (9–12 lat) zmierzą się z niełatwą sztuką kolażu i zaprojektują plafon do Wielkiej Sieni.

Codzienne niecodzienne stroje króla Jana III (6–12 lat)

Przenieśmy się w świat mody z XVII wieku! Dowiemy się, czym są kontusz i żupan, jak wiązano pas kontuszowy, w jaki sposób damy podkreślały swoją urodę, jakie były modne w czasach Jej i Jego Królewskiej Mości uczesania oraz kto troszczył się o garderobę królewską. Podpowie-my także, jak urządzić swój miniwarsztat krawiecki, nauczymy rozpoznawania różnych rodzajów tkanin po fakturze i splocie nitek. W części warsztatowej dzieci będą miały okazję zaprojek-tować strój damski lub męski: korzystając z różnych tkanin i ozdób, stworzą własne projekty sukien i kontuszy, wyklejając je na specjalnie przygotowanych szablonach.

Zbuduj dwór! (10–12 lat)

Podczas zajęć wytropimy sylwetkę dworu szlacheckiego ukrytą w bryle pałacu w Wilanowie. Poznamy różne rodzaje dworów oraz dowiemy się, co składało się na ich typowe wyposażenie. Przekonamy się, jak wyglądało życie codzienne w gospodarstwie ziemskim oraz jakim czynnościom oddawali się jego mieszkańcy. W drugiej części zajęć pobudzimy wyobraźnię przestrzenną i zapoznamy się z wybranymi zagadnieniami geometrii, takimi jak symetria, skala, plan. Wcielimy się w role architekta i budowniczego, by zaprojektować i wznieść z klocków własny dwór.

Inspirowane naturą – warsztaty rzeźbienia w mydle (10–12 lat)

Przybliżamy niezwykły świat roślin i zwierząt zamieszkujących wnętrza królewskiego pałacu. Przyjrzymy się wnikliwie tym zakamarkom, które są często pomijane przy tradycyjnym zwiedzaniu. Okazuje się bowiem, że to we framugach okien, w ciemnych kątach pokoi i w najwyższych partiach ścian ukryły się najdziwniejsze wytwory królewskich artystów. Zobaczymy, jak dawniej wyobrażano sobie delfiny, a także dowiemy się, jak rzeźbiarze ułatwiali sobie życie. Spróbujemy też odnaleźć w barokowych dekoracjach… ogórek! Spotkamy się z małpą o ludzkiej twarzy, a na koniec sami zmierzymy się z niełatwą sztuką rzeźbienia.  

Ceramiczne piecuchy (10–15 lat)

taboret_ceramiczny_góra.JPG

Wybierzemy się do krainy pięknych przedmiotów, które uwielbiają wygrzewać się w piecach, dlatego nazywamy je ceramicznymi piecuchami! To wyroby z biskwitu, fajansu, kamionki, majoliki i porcelany. Nauczymy się je rozpoznawać, poznamy funkcje, dowiemy się, kiedy i w jakich okolicznościach Europejczycy nauczyli się produkować kamionkę i porcelanę. Sprawdzimy, który z mieszkańców wilanowskiego pałacu był największym miłośnikiem i kolekcjonerem ceramiki. W drugiej części zajęć przeniesiemy się w czasie do dawnych warsztatów tegelbakkerij, aby poznać techniki zdobienia fajansowych płytek. Inspiracją stanie się wilanowski Gabinet Farfurowy. Ozdobimy flizę i zaprojektujemy znak własnej manufaktury. 

Opowiem o królu (13–19 lat)

Ilu ludzi, tyle opowieści o Janie Sobieskim. Poznaj władcę wielowymiarowego, Lwa Lechistanu, i opowiedz nam o nim na swój sposób! Warsztaty będą okazją do stworzenia filmowej relacji z wizyty w pałacu w Wilanowie i wzbogacenia barwnej legendy o królu Janie III o własną opowieść o tym wyjątkowym władcy. Warunkiem aktywnego udziału w zajęciach jest posiadanie przez uczestników własnych smartphonów.

Oferta obowiązuje w roku 2019.

PATRONAT MEDIALNY:

Dziecko w Warszawie logo  

Podziel się:
Wykop Facebook
Powitanie wiosny_22 IV 2012, Altana2.JPG

Lekcje muzealne | w pakiecie taniej! (artykuł)

Drodzy Nauczyciele, wiosną wybierzcie się z uczniami do Wilanowa! Bogata i różnorodna oferta warsztatów oraz lekcji muzealnych pozwoli Wam zaplanować pełen atrakcji i kreatywny dzień w muzeum. Zachęcamy Was do łączenia zajęć w pałacu, parku i wilanowskiej kuchni. W pakiecie jest taniej!

warsztaty przyrodnicze Wiosenny ptaków śpiew.jpg

Lekcje i warsztaty przyrodnicze (artykuł z wewnątrzną nawigacja)

Lekcje i warsztaty przyrodnicze zapoznają z bogactwem przyrodniczym ogrodów Wilanowa oraz opowiadają o historii ogrodnictwa. Pozwalają wcielić się w badacza, ogrodnika i pszczelarza.

Edukacja_logo.jpg

Informacje praktyczne | GRUPY (artykuł)

Dowiedz się, gdzie zarezerwować spotkania muzealne i przyrodnicze oraz warsztaty, ile one kosztują oraz dlaczego w pakiecie taniej. Sprawdź, jak połączyć zajęcia oraz jakie korzyści przynosi spędzanie w Wilanowie więcej czasu!