UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy


Obecny stan muzyki w Niemczech, Niderlandach i Zjednoczonych Prowincjach

Burney_cz2_okladka.png

Charles Burney, Obecny stan muzyki w Niemczech, Niderlandach i Zjednoczonych Prowincjach albo dziennik podróży przez owe kraje, podjętej celem zebrania materiałów dla „Powszechnej historii muzyki”, przełożył, opracował i wstępem opatrzył Jakub Chachulski, Warszawa 2018, ISBN 978-8363580-85-8

Charles Burney (1726–1814) londyński muzyk, nauczyciel muzyki, pisarz i krytyk, w dziejach kultury muzycznej zapisał się przede wszystkim jako autor monumentalnej "Powszechnej historii muzyki" – pierwszego dzieła tego rodzaju. Jego "Muzyczne dzienniki" – jak zwykło się nazywać zapiski z odbytych przez niego w latach 1770 i 1772 roku podróży na kontynent – stanowią jedno z najcenniejszych i najobszerniejszych  źródeł wiedzy o kulturze muzycznej wkraczającej właśnie w okres klasycyzmu Europy. Druga część dziennika, poświęcona podróży po terenach dzisiejszych Niemiec, Austrii, Czech, Belgii i Holandii, poza relacjami z niezliczonych wydarzeń muzycznych, w których dane było uczestniczyć autorowi – koncertów publicznych i prywatnych, przedstawień operowych czy wykonań muzyki kościelnej –  przynosi też opisy spotkań Burneya z Hassem, Metastasiem, Gluckiem, C. Ph. E. Bachem i wieloma innymi kompozytorami, wykonawcami i teoretykami muzyki.

Kup teraz w e-sklepie.

Podziel się:
Wykop Facebook
2018-08-14
Burney_Obecny stan muzyki_okładka.jpg

Obecny stan muzyki we Francji i Italii (artykuł)

„Muzyczne dzienniki” – jak zwykło się nazywać zapiski Charlesa Burneya z odbytych przez niego podróży, podjętych dla zebrania materiałów dla monumentalnej „Powszechnej historii muzyki” – wydane oryginalnie pod skromnym tytułem „Obecny stan muzyki we Francji i Italii”, stanowią jedno z najcenniejszych i najobszerniejszych źródeł wiedzy o kulturze muzycznej wkraczającej właśnie w okres klasycyzmu Europy.

silva_Swiat_okladka_FIN_RGB150.jpg

Świat ze słów: angielskie miesięczniki XVIII wieku. Media, informacja i opinia publiczna (artykuł)

W kawiarni, w pubie albo w domowym zaciszu zamożny londyńczyk oddawał się lekturze gazet, regularnie wydawanych i łatwo dostępnych. Około roku 1730 na londyńskim rynku prasy – najbardziej zaawansowanym w Europie – ukazało się nowe medium: miesięcznik, periodyk sumujący w „globalny” sposób dorobek prasy codziennej, ulotnej eseistyki literackiej oraz bardziej hermetycznej tradycji pism uczonych. Powstał nowy obszar społecznych interakcji, który sprzyjał krytycznemu oglądowi rzeczywistości i w nowy sposób organizował funkcjonowanie zbiorowej pamięci.

Kompozytorki i patronki muzyki_okładka.jpg

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety (artykuł)

Bohaterkami książki są wybrane kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII stuleciu. Łączyła je miłość do muzyki w czasach, gdy sztukę dźwięków zdominowali mężczyźni.