nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Ogrodnik

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Niemcy, Miśnia
około 1920 (?) model z lat 1762–1767
Porcelana, farby naszkliwne, złocenie
47,3 x 22,7 x 16,5 cm
Wil.5924

Ogrodnik_1.jpg

Zaoferowana do zakupu w 2008 r. figura przyniosła wyjątkową okazję uzupełnienia wilanowskiej kolekcji ceramiki o istniejący tu dawniej model, który ostatni raz został wymieniony w inwentarzu z 1895 r. Przywrócenie kompletu było tym bardziej cenne, że eksponowana w XIX stuleciu w Gabinecie Marszałkowej Lubomirskiej para porcelanowych ogrodników była mocno osadzona w historii pałacu – co nieczęsto się zdarza wśród wyrobów rzemiosła artystycznego – udało się ją powiązać z konkretnym nabywcą, a co więcej, udokumentować czas pozyskania.

Ogrodnik_2.jpg

W liście do żony z 2 października 1800 r. Stanisław Kostka Potocki pisał: Kupiłem także ze trzy figlów z porcelany saskiey za bezcen, nie ładnych, mais tels qu’ils faut pour remplacer ces qui sontpassé de Wilanów a Łańcut [lecz takich, których trzeba, aby zastąpiły te, które przeszły z Wilanowa do Łańcuta]. Nikt ich nie licytował tylko ja i Niemcy, je crains qu’un grand berger et sa tendre compagne ne m’echappent [boję się, że wielki pasterz i jego czuła towarzyszka uciekną mi], bo się w nich szalenie jeden Prusak zakochał, są to machiny wielkie, propres a remplacer [mogące zastąpić] ów wiatrak z Porcelany a nawet y św. Jana... Sukces kolekcjonerski odniesiony na aukcji jest potwierdzony zapisem w skrzętnie prowadzonym przez hrabiego"Pamiętniku Interessów": Kupna na Tandecie po Rogalińskim ... 4 Figury Porcelany Saskiey do Wilanowa f 120.

Ogrodnik_3.jpg

Mimo że okazałe wyobrażenie młodzieńca z kwiatami nie jest egzemplarzem wypalonym współcześnie z pendant do niego – zachowaną w zbiorach postacią porcelanowej ogrodniczki autorstwa Johanna Carla Schönheita, zaprojektowaną w 1767 r. – harmonijnie się z nim komponuje. Nie wydaje się jednak możliwe ze względów stylistycznych, by męski wizerunek stworzyła w XVIII w. ta sama ręka miśnieńskiego modelera. Za prawdopodobnym terminem produkcji figury ogrodnika już w XX w. wydaje się przemawiać niezwykłe podobieństwo szczegółów malarskich do znanego z literatury wyrobu datowanego na ok. 1920 r.

Barbara Szelegejd

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
44_misnia_półmisek wil.157.jpg

Kruche i modne nowości: fajans i porcelana (artykuł, Silva Rerum)

Od połowy panowania Augusta III nastały talerze farfurowe, dalej porcelanowe, nareszcie cała służba stołowa składała się u wielkich panów z …