UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Stanisław Kostka Potocki był wielkim erudytą, znawcą sztuki i działaczem oświatowym - człowiekiem przeświadczonym, że polskie warstwy oświecone muszą poznać dorobek nauki europejskiej. Zaliczał się do tych członków późnooświeceniowego establishmentu, którzy - w bardzo trudnych warunkach politycznych - za swe główne zadanie uznali wspieranie rozwoju polskiej kultury.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Popiersie Katarzyny z Branickich Potockiej

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzeźba
Marceli Guyski (?)
Francja
XIX w.
Brąz
63 × 50 cm
Wil.3460

Popiersie Katarzyny z Branickich Potockiej (1825-1907)

Gdym zaczynał moją artystyczną karierę, przysiągłem sobie, że portretów robić nie będę,  nie będę rozpraszał talentu i sił na takie roboty – pisał rozgoryczony Marceli Guyski. Los jednak sprawił, że artysta, który sam przywiązywał wielką wagę do kompozycji o tematyce religijnej i symbolicznej, okazał się jednym z najwybitniejszych portrecistów polskich 2. poł. XIX w. Prace Guyskiego uważane były za arcydzieła smaku, subtelności i wykonania, a dowodem tego niech będą dwa liryki: W pracowni Guyskiego oraz Sonet do Marcelego Guyskiego jako autora biustu W.K.Z. Chodźków, które w dowód uznania i przyjaźni poświęcił artyście Cyprian Kamil Norwid, oraz portret rzeźbiarza wykonany przez Jacka Malczewskiego.

Po śmierci ojca trudna sytuacja finansowa zmusiła obdarzonego wielkim talentem i wyjątkową wrażliwością artystę do wykonywania przede wszystkim rzeźb portretowych, głównie w formie pełnoplastycznych głów i popiersi oraz medalionów. Uwiecznił wiele znanych osobistości swej epoki, m.in. Adama Mickiewicza, Adama Asnyka, Helenę Modrzejewską oraz czołowe postacie ówczesnej arystokracji, m.in. z rodów Tarnowskich, Zamoyskich, Lubomirskich i Branickich.

fragment rzeźby popiersie Katarzyny z Branickich Potockiej z herbami Korczak i Pilawa

Seria biustów członków rodziny Branickich powstała we Francji, w latach 1867–1873, w zamku Branickich w Montrésor, w którym Guyski był częstym gościem. W odlanym w brązie popiersiu Katarzyny z Branickich Potockiej, tak jak i w pozostałych pracach artysty, wykonanych w marmurze, terakocie czy gipsie, doskonale uwidaczniają się charakterystyczne cechy jego twórczości – naturalistyczne opracowanie detalu oraz znakomite oddanie cech charakteru modela. Katarzyna z Branickich Potocka, kobieta niezwykle silna, zdecydowana i energiczna, wielka działaczka społeczna, wraz z mężem Adamem Potockim przewodziła wielu akcjom politycznym, zorganizowała Archiwum Główne Potockich, do którego ściągnęła w latach 70. XIX w. bogaty zbiór rękopisów wilanowskich.

Agnieszka Świtek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
studia_wilanowskie_logotyp.png

Wizerunki sławnych Polaków i redukcje pomników polskich z wytwórni Mintera w kolekcji wilanowskiej (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1984 r. T. X Wśród rozmaitych obiektów rzemiosła artystycznego, Muzeum w Wilanowie przechowuje również interesujący zespół odlewów, których powstanie zawdzięczać należy warszawskiej wytwórni Mintera...