UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

W wiekach XVI i XVII umiejętność budowania wypowiedzi zdobywano dzięki wykształceniu retorycznemu i treningowi pamięci, personifikowanej w mitologii greckiej przez matkę Muz – Mnemozyne. Roman Krzywy odkrywa bogactwo retorycznych strategii wykorzystywanych przez ówczesnych podróżników do opisu różnych typów przestrzeni, miejsc naturalnych i obiektów. Rozmaite literackie relacje z epoki – głównie wspomnienia z podróży, jak również opowieści o cudzych podróżach – przedstawione są na tle dominującej w danym czasie estetyki i w szerszym kontekście społecznym.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Portret gloryfikacyjny Jana III Sobieskiego

Sobiesciana

Kompozycja alegoryczna zdobiąca kartę przedtytułową książki poświęconej historii Gdańska. W górnej części kompozycji orzeł unosi portret króla w stroju antycznym i wieńcu laurowym, z regimentem w ręku i tarczą. Nad nim wyłaniające się z obłoków ręce podają koronę i berło. Poniżej przedstawiona została siedząca postać kobieca trzymająca rozwiniętą mapę Gdańska. Obok niej – alegoria Prawdy. Autor ryciny nie jest znany, jednak można przypuszczać, że wywodził się ze środowiska holenderskiego. Konceptorem karty przedtytułowej mógł być Godfryd Peschwitz, sekretarz miasta, znany twórca emblematów.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook