UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Wilanowski widnokrąg

W pałacu wilanowskim jak w soczewce skupia się blask sztuki europejskiej. Pierwszy gospodarz tego miejsca, król Jan III, był mecenasem sztuk i nauk. Pamięć o nim pielęgnowali kolejni właściciele, wśród nich Stanisław Kostka Potocki, polityk i kolekcjoner, który w 1805 r. utworzył w Wilanowie muzeum sztuki. Książka pomaga odczytać historie zapisane w dziełach sztuki na szerokim tle europejskiej kultury.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Portret Sebastiana Lubomirskiego

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Giovanni de Monte
2. poł XVI w.
Olej, płótno
176 x 115 cm
Wil.1150

Sebastian_1

Wyjątkowo piękny portret o jasnym, świetlistym kolorycie przedstawia czternastoletniego chłopca (o czym świadczy napis u góry, między kolumnami: AETATIS. 14) na tle kolumny i podpietej kotary. Portretowany to Sebastian Lubomirski h. Szreniawa (ok. 1546-1613), syn Stanisława i Barbary z domu Hrussoy de Zablath, założyciel rodu i twórca jego potęgi. W latach 1581-92 był żupnikiem krakowskim, od 1584 r. burgrabią krakowskim, a od 1603 r. kasztelanem wojnickim. Zasłużył się m. in. jako fundator kaplicy Lubomirskich przy kościele oo. Dominikanów w Krakowie. na portrecie ubrany jest według mody cudzoziemskiej w szarosrebrny atłasowy kaftan zapięty na drobne guziki, z podwójnym białym kołnierzem pod szyja, w krótkie i szerokie pludry z aksamitu, białe pończochy oraz czarne ciżmy, a przez ramię ma przerzucony czarny mantolet. Obok chłopca, na stole przykrytym tkaniną o renesansowym wzorze, leży wysoki kapelusz.

Sebastian_5

Przedstawienie młodego człowieka w tak reprezentacyjny sposób nie jest typowe dla malarstwa polskiego w tym czasie. Wanda Drecka w swojej publikacji z 1973 r. (RMNW. XVII, 1973, s. 87-122. il.2) wiąże ten obraz z twórczością malarzy weneckich XVI w. z kręgu Tycjana, Giovanniego Battisty Marconiego i Giovanniego de Monte. Wiadomo, że na dworze Zygmunta Augusta w Wilnie w poł. XVI w. działał malarz wenecki Giovanni de Monte, a Lubomirscy byli w tym czasie mocno związani ze środowiskiem  dworu królewskiego. Można więc przypuszczać, że portret został zamówiony przez rodziców Sebastiana u tego właśnie artysty. Potwierdzenie tej atrybucji wymaga jednak dalszych badań.

 

Teresa Pocheć-Perkowska

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Izabela_Lubomirska_fragment

Portret staropolski w Wilanowie - Lubomirscy (multimedium)

Multimedium Portret staropolski w Wilanowie - Lubomirscy ujawnia tajemnice staropolskiego portretu i wprowadza świat kultury dworskiej, od wieków balansującej na …

Herb Lubomirskich  w pałacu w Wilanowie.jpg

Lubomirscy - długie trwanie rodu herbu Szreniawa (artykuł, Silva Rerum)

„Jam nie z soli ani z roli, ale z tego, co mnie boli” – miał powiedzieć Stefan Czarniecki, gdy w …

Dominik_Zasławski_1

Portret Władysława Dominika Zasławskiego-Ostrogskiego (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Obraz zaliczany jest do arcydzieł polskiego malarstwa portretowego XVII w. Przedstawia Władysława Dominika Zasławskiego-Ostrogskiego (przed 1618-1656) h. własnego, syna Aleksandra …