UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Polski Grand Tour w XVIII i początkach XIX w. jest zbiorem tekstów ukazujących bogactwo inspiracji i wpływów jakie wywarły te szczególne podróże na naszą kulturę. Czytelnik tomu znajdzie się - obok podróżnego - w centrum drogi, na szlaku, który prowadzi przez Wielką Europę kultury, edukacji, duchowych potrzeb, przyjemności, biznesu i pobytów w kurortach. Polska osiemnastowieczna Wielka Podróż została przez Autorów książki udokumentowana jako uczestnictwo i rzeczywiste współtworzenie kultury europejskiej.



Portret Sebastiana Lubomirskiego

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Giovanni de Monte
2. poł XVI w.
Olej, płótno
176 x 115 cm
Wil.1150

Sebastian_1

Wyjątkowo piękny portret o jasnym, świetlistym kolorycie przedstawia czternastoletniego chłopca (o czym świadczy napis u góry, między kolumnami: AETATIS. 14) na tle kolumny i podpietej kotary. Portretowany to Sebastian Lubomirski h. Szreniawa (ok. 1546-1613), syn Stanisława i Barbary z domu Hrussoy de Zablath, założyciel rodu i twórca jego potęgi. W latach 1581-92 był żupnikiem krakowskim, od 1584 r. burgrabią krakowskim, a od 1603 r. kasztelanem wojnickim. Zasłużył się m. in. jako fundator kaplicy Lubomirskich przy kościele oo. Dominikanów w Krakowie. na portrecie ubrany jest według mody cudzoziemskiej w szarosrebrny atłasowy kaftan zapięty na drobne guziki, z podwójnym białym kołnierzem pod szyja, w krótkie i szerokie pludry z aksamitu, białe pończochy oraz czarne ciżmy, a przez ramię ma przerzucony czarny mantolet. Obok chłopca, na stole przykrytym tkaniną o renesansowym wzorze, leży wysoki kapelusz.

Sebastian_5

Przedstawienie młodego człowieka w tak reprezentacyjny sposób nie jest typowe dla malarstwa polskiego w tym czasie. Wanda Drecka w swojej publikacji z 1973 r. (RMNW. XVII, 1973, s. 87-122. il.2) wiąże ten obraz z twórczością malarzy weneckich XVI w. z kręgu Tycjana, Giovanniego Battisty Marconiego i Giovanniego de Monte. Wiadomo, że na dworze Zygmunta Augusta w Wilnie w poł. XVI w. działał malarz wenecki Giovanni de Monte, a Lubomirscy byli w tym czasie mocno związani ze środowiskiem  dworu królewskiego. Można więc przypuszczać, że portret został zamówiony przez rodziców Sebastiana u tego właśnie artysty. Potwierdzenie tej atrybucji wymaga jednak dalszych badań.

 

Teresa Pocheć-Perkowska

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Izabela_Lubomirska_fragment

Portret staropolski w Wilanowie - Lubomirscy (multimedium)

Multimedium Portret staropolski w Wilanowie - Lubomirscy ujawnia tajemnice staropolskiego portretu i wprowadza świat kultury dworskiej, od wieków balansującej na …

Herb Lubomirskich  w pałacu w Wilanowie.jpg

Lubomirscy - długie trwanie rodu herbu Szreniawa (artykuł, Silva Rerum)

„Jam nie z soli ani z roli, ale z tego, co mnie boli” – miał powiedzieć Stefan Czarniecki, gdy w …

Dominik_Zasławski_1

Portret Władysława Dominika Zasławskiego-Ostrogskiego (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Obraz zaliczany jest do arcydzieł polskiego malarstwa portretowego XVII w. Przedstawia Władysława Dominika Zasławskiego-Ostrogskiego (przed 1618-1656) h. własnego, syna Aleksandra …