UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Na przełomie XV i XVI wieku, w ciągu zaledwie trzydziestu lat Polacy nie tylko zdecydowali, jakie wina lubią najbardziej, ale dali temu dowód na piśmie. W roku 1523 zniesiono cła na import wina, otwierając na oścież bramy węgrzynowi, a raczej rozmaitym gatunkom win, które pod tą zbiorczą nazwą zostały ukryte. Trunkom nierozerwalnie związanym z polską kulturą, obyczajem i upodobaniem, najpierw przywiązanego do tradycji Sarmaty, później – patriotycznie nastrojonego Polaka.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Przedstawienie sztucznych ogni (fajerwerku) na Długim Targu w Gdańsku w dniu 3 sierpnia z okazji przybycia króla Jana III i królowej Marii Kazimiery do miasta

Sobiesciana

Powitalny pokaz sztucznych ogni na cześć Jana III i królowej Marii Kazimiery odbył się na Długim Targu 3 sierpnia 1677 roku. Przygotowany wcześniej projekt pozwala odczytać program ikonograficzny inscenizacji ukazującej majestat pary królewskiej i cnoty króla jako niezwyciężonego wodza. Każdy z elementów tej złożonej narracji został oznaczony numerem, który odnosi do legendy umieszczonej na oddzielnej karcie.

Na pierwszym planie widoczne trzy łuki triumfalne zwieńczone figurami, między innymi Marsa i Victorii. Pomiędzy bramami tarcze z inskrypcjami: V(ivat) J(oannes) R(ex) P(oloniae) oraz V(ivat) M(aria) C(asimira) R(egina) P(oloniae). W głębi kompozycji ukazana twierdza atakowana przez wojsko. Budowla zwieńczona jest triumfującą figurą trzymającą w ręku chorągiew i tarczę, w której można dopatrywać się aluzji do herbu królewskiego.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook