UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Książka pełna świetnych anegdot i barwnych opisów, jednocześnie uczona i popularna, traktuje o dziejach „tytoniowego ziela”. Autor, znakomity znawca przedmiotu, przywołuje żałosny przykład „pierwszego europejskiego tytoniarza” p. Rodriga de Jerez, którym zajęła się św. Inkwizycja, gdyż palenie tytoniu uważano podówczas za oznakę przyjaźni ze wszelkim diabelstwem. Wylądował na siedem (!) lat w więzieniu.



The Baroque Villa, Suburban and Country Residences, c. 1600-1800

44_baroque villa_okładka.jpg

The Baroque Villa, Suburban and Country Residences, c. 1600-1800

pod redakcją dr Barbary Arciszewskiej z Instytutu Historii Sztuki UW, Warszawa 2009.  

Książka składa się z ponad 20 tekstów omawiających nowożytne rezydencje. Tom prezentuje materiały wygłoszone na konferencji pod tym samym tytułem, która odbyła się 18-20 października 2007 w pałacu wilanowskim. Spotkanie zgromadziło liczne grono badaczy z Europy i Ameryki, dzięki czemu tytułowa kwestia – wille barokowe – omówiona została w bardzo zróżnicowany, niekiedy nowatorski sposób. Jaka filozofia stała za odrodzonymi w dobie nowożytnej willami – a więc modnym w starożytności typem rezydencji rekreacyjnych ? Jak te tradycyjne, odwołujące się do antyku wzorce były interpretowane w różnych ośrodkach kulturowych? Jak bardzo model idealny, odrodzony w renesansowej Italii był przekształcany na przestrzeni kolejnych lat?
Odpowiedzi na te pytania znalazły się w tekstach światowej sławy badaczy architektury dawnej, które przedstawiamy w niniejszej publikacji.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Wilanowski widnokrąg

Wilanowski widnokrąg. Szkice o pałacu i sztuce europejskiej (artykuł)

W pałacu wilanowskim jak w soczewce skupia się blask sztuki europejskiej. Pierwszy gospodarz tego miejsca, król Jan III, był mecenasem sztuk i nauk. Pamięć o nim pielęgnowali kolejni właściciele, wśród nich Stanisław Kostka Potocki, polityk i kolekcjoner, który w 1805 r. utworzył w Wilanowie muzeum sztuki. Książka pomaga odczytać historie zapisane w dziełach sztuki na szerokim tle europejskiej kultury.

rollos_okladka.jpg

In Laudes Ioannis Sobiescii. Rękopiśmienny zbiór emblematów z rysunkami Johanna Jakuba Rollosa (artykuł)

Niepublikowany do tej pory, dedykowany Janowi III rękopis wprowadza w świat barokowej symboliki, odzwierciedlając ideały XVII-wiecznej dewizy (devise), która była wykwitem kultury dworskiej, służyła autokreacji i zabawie, gloryfikacji osób i dzieł. Podstawowym motywem zbioru jest tarcza Janiny. Pochwała Najjaśniejszego i Niezwyciężonego króla Polski Jana III daje niepowtarzalną okazję do smakowania subtelności barokowej poezji penegirycznej, a ukryte w rysunkach Johanna Jakoba Rollosa koncepty niejednokrotnie zadziwią współczesnego czytelnika.

okladka Roman Krzywy Wedrowki z Mnemozyne.jpg

Wędrówki z Mnemozyne. Studia o topice dawnego podróżopisarstwa (artykuł)

W wiekach XVI i XVII umiejętność budowania wypowiedzi zdobywano dzięki wykształceniu retorycznemu i treningowi pamięci, personifikowanej w mitologii greckiej przez matkę Muz – Mnemozyne. Roman Krzywy odkrywa bogactwo retorycznych strategii wykorzystywanych przez ówczesnych podróżników do opisu różnych typów przestrzeni, miejsc naturalnych i obiektów. Rozmaite literackie relacje z epoki – głównie wspomnienia z podróży, jak również opowieści o cudzych podróżach – przedstawione są na tle dominującej w danym czasie estetyki i w szerszym kontekście społecznym.