UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.
ad_villam_okladka_inwentarz.jpg

Szósty tom serii "Ad villam novam", "Inwentarz Generalny 1696" rozpoczyna serię publikacji dokumentów inwentarzowych opisujących wyposażenie pałacu wilanowskiego od XVII do XIX wieku. Inwentarz spisany po śmierci króla Jana III Sobieskiego stanowi kluczową pozycję dla badaczy tego okresu będąc jedynym i najbardziej kompletnym rejestrem ruchomości króla na terenie stolicy. Przygotowane przez Annę Kwiatkowską opracowanie zawiera odpis dokumentu i komentarz krytyczny.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Waza / Naczynie do chłodzenia wina

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Wolf
Niemcy, Hanau
1887–1914
Srebro repusowane, odlew, lutowanie
25 cm, średnica 28,5 cm
Wil.5636

Waza-Naczynie do chłodzenia wina .jpg

Sygn.: od spodu podstawy litery pod koronami A i P, lilia burbońska oraz monogram wiązany WK

Juste Aurèle Meissonier jest autorem opublikowanego w 1723 r. rysunku z modelem naczynia do chłodzenia szampana. Na jego podstawie wykonano pierwsze wazy, m.in. dla Ludwika IV Henryka Burbona. Sława otaczająca model tego naczynia rosła ze względu na jego nabywców i sprawiła, że w końcu XIX w. wzór zaczęto powielać w wytwórniach niemieckich w Hanau. W celu upodobnienia kopii do oryginału opatrywano naczynie własnymi znakami naśladującymi XVIII-wieczne francuskie znaki miejskie i złotnika. Podobny egzemplarz naczynia znajduje się w zbiorach Victoria & Albert Museum, a także w Royal Ontario Museum; ponadto w ostatnich latach oferowane były dwukrotnie do sprzedaży w domu aukcyjnym Sotheby’s. Do zbiorów wilanowskich mógłby już dawniej trafić podobny oryginalny przedmiot, jako że księżna Zofia Czartoryska, właścicielka Wilanowa w latach 1729–1777, znała i ceniła twórczość Meissoniera, u niego bowiem zamówiła projekt aranżacji Salonu w Puławach, zrealizowanego zapewne w latach 1733–1736.

Waza-Naczynie do chłodzenia wina_1.jpg

Naczynia do chłodzenia butelek z winem używano w Europie co najmniej od końca XVII w., na ziemiach polskich wzmiankuje je w 1. połowie XVIII w. Jędrzej Kitowicz jako popularne w bogatych domach. Na ogół były to jednokomorowe pojemniki w kształcie krateru, na jedną butelkę bezpośrednio wtykaną w lód. W XIX w. produkowano również naczynia dwuścienne, gdzie lód nie stykał się bezpośrednio z flaszką.

Joanna Paprocka-Gajek

 

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
zastawa_stolowa_na_strone

Zastawa Stołowa (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wielki srebrny serwis obiadowy, pomimo że niekompletny, jest wyjątkowym, jednym z najliczniejszych tego typu zespołów w zbiorach polskich. Dzieło wybitnego złotnika francuskiego z końca XVIII i początków XIX w. - Martina Guillaume’a Biennais’go.

26_sztuka-thomire-karmazynowa.jpg

Wielka zastawa stołowa (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wielka zastawa stołowa z brązu złoconego jest dziełem P.P.Thomire’a, największego brązownika w sztuce francuskiej przełomu XVIII i XIX w. Należy ona do jedynego w Polsce tak licznego zespołu brązowych naczyń dekoracyjnych.