UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

W prezentowanym tomie, zawierającym dziesięć artykułów, znawcy epoki staropolskiej przyglądają się dziejom władcy i państwa w okresie między Chocimiem a Wiedniem, gdy Rzeczpospolita po raz ostatni w swej przedrozbiorowej historii odgrywała ważną, a często decydującą rolę na arenie europejskiej. Badaczy interesuje życie wewnętrzne państwa, zwłaszcza system parlamentarny, jak i polityka zagraniczna, która doprowadziła Lwa Lechistanu pod mury Wiednia i do namiotów wielkiego wezyra. Czasy były gorące, pasjonujące i pełne niespodziewanych zwrotów akcji – i taka niech będzie lektura tej książki.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Wazon sang de boeuf w oprawie z brązu złoconego

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Wazon sang de boeuf w oprawie z brązu złoconego

Rzemiosło artystyczne
Chiny, Europa
XVIII/XIX w.
porcelana, brąz; odlew
95 x 42 x 37 cm
Wil.2077

Waza_sange de boeuf_Wil.2077.jpg

Odcień szkliwa, którym pokryty został wazon, nazywany jest sang de boeuf (bycza krew). Uzyskuje się go dzięki zastosowaniu miedzi. Receptura szkliwa została po raz pierwszy opracowana przez Chińczyków w trakcie panowania dynastii Ming. Charakteryzuje się ono głębokim odcieniem czerwieni, w którym można dostrzec liczne drobne, podłużne i nieregularne plamki o lekko fioletowym zabarwieniu.  Przy krawędziach wylewu wilanowskiego wazonu czerwień szkliwa zamienia się w ciemny fiolet, by na samym brzegu wazonu pozostawić cienki kremowy pasek.

Na rynku aukcyjnym udało się odnaleźć kilka chińskich wazonów o podobnym kształcie i wymiarach, które oprawiono w niemal identyczny montaż z brązu złoconego. Był to powszechny sposób dostosowywania modnej i cenionej chińskiej porcelany do europejskich wnętrz. Do wazonu w nieznanej europejskiej pracowni dodano ucha, podstawę i zwieńczenie w formie stylizowanych liści akantu i rocaille. Ucha zostały dodatkowo ozdobione drobnymi girlandami kwiatowymi i figurkami dwóch putt z kwiatami w dłoniach. Przed konserwacją widoczne były duże uszkodzenia wylewu wazonu. Po przeprowadzeniu badań okazało się, że wynikały one z dodatkowego obciążenia, jakie na nim spoczywało. Wazon wieńczyła nadstawa ze złoconego brązu, którą odnaleziono w kolekcji wilanowskiej.  Zachowana nadstawa przypomina rodzaj bukietu – sześcioramiennego świecznika z profitkami w kształcie podobnym do kielichów kwiatów. Konserwacja wazonu pozwoliła na powtórne, bezpieczne zestawienie z nadstawą; obecnie obiekt jest prezentowany w całości.

 

Magdalena Herman

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook